Koch Alexander

Profil

Formations

  • Ruhr-University Bochum, Germany
  • Trinity College Dublin, Ireland
  • University of Tübingen, Germany
  • University of Basel, Switzerland
  • University of Missouri-Columbia, USA

Expériences professionnelles

  • Researcher / Educator / Teacher / Discussant
  • Wissenschaftler / Pädagoge / Lehrer / Kritiker
  • Chercheur / Pédagogue / Professeur / Débatteur

Compétences particulières

  • Research methodologies & data analyses / Educational theories / Science and technology education
  • Motivation, beliefs, competences
  • Praxis implementation / Translateral thinking and innovation

 

  • Forschungsmethoden & Datenanalysen / Theorien der Erziehungswissenschaft / Naturwissenschaftlich-Technische Bildung
  • Motivation, Überzeugungen, Kompetenzen
  • Praxisimplementation / Disziplinübergreifendes Denken & Innovation

 

  • Méthodes scientifique & analyse des données / Théories de la pédagogie / Éducation scientifique et technique
  • Motivation, convictions, compétences
  • Mettre en practique / Avoir l’esprit de synthèse

Activités à la HEP | PH FR

Professor (assoc., HEP) Dr.

Office B2.12

Skype

 

Lehre

 

Projekte

  • 2021-2024: P 8 – Digital Skills – Swissuniversities
  • 2020-2022: Tagung ‘Schule und Lernen in der digitalen Welt‘ im Cluster NW / BE / FR
  • 2021-2022: Schule – Experiment – Zukunft
  • 2021-2024: P 9 – Nationales Netzwerk MINT-Bildung – Swissuniversities
  • 2021-2025: ELFE – Enaktiv-interaktive Lerngelegenheiten im forschend-entdeckenden Unterricht des Zyklus 1
  • 2021-2025: WISTLE – Wie kann Schule Technologisches Lernen einbinden?

 

Forschungsinteressen

  • STEM 4.1 / Engineering & Technology Education
  • Challenges in Science & Technology Instruction
  • Motivation, Beliefs, Student-Teacher Interaction
  • Reflection and action: knowing about-knowing to vs planning & doing

 

 

Hochschulentwicklung / Weiterbildung

  • Personale Interaktion (Führung, Kommunikation, Kohärenz, Strukturiertheit)
  • Wissenschaftliche Grundlagen (Theorie, Methoden, Datenauswertung)
  • Transfer: Grundlagenforschung –> Pädagogische Praxis
  • MS Excel

 

Weitere Aktivitäten

  • Scientific adviser, wissenschaftlicher Beirat, conseil consultatif scientifique: Journal of Technical Education (JoTEd)
  • Reviewer Zeitschrift für Pädagogische Psychologie (ZFPP)

Publications HEP | PH FR

Articles et chapitres de livres

Koch, A. F. (2020). An empirical pilot in assessing student teachers’ biography and instructional beliefs. In O. Levrini, & G. Tasquier (Eds.), Electronic Proceedings of the ESERA 2019 Conference. The beauty and pleasure of understanding : engaging with contemporary challenges through science education (pp. 1749-1756). Alma mater studiorum University of Bologna.

→ full text

Kruse, S., & Koch, A. F. (2020). Competences in a digitalised world in the context of general and vocational technical education and training. In M. de Vries, S. Fletcher, P. Labudde, M. Lang, I. Mammes, C. Max, D. Münk, B. Nicholl, J. Strobel, & M. Winterbottom (Eds.), The impact of technology education : international insights (pp. 85–106). Waxmann Verlag.